torsdag 11 juli 2013

Livet fortsätter...

Hej på er alla om ni finns kvar där ute och inte tröttnat på min inaktivitet. Det senaste halvåret känns det som om jag har tagit mig fram på de sista reservkrafter jag haft kvar i kroppen. Bloggen har inte haft någon prioritet och jag har tagit en paus från Facebook och andra sociala medier också för att minska på stressen och fokusera mer på viktigare saker.

Det senaste halvåret har inneburit många påfrestningar för oss alla i familjen. Nellies utveckling har både gjort framsteg men även upplevt tillbakagång, det märks tydligt att ju mer man arbetar med henne ju tydligare blir framstegen.
Besöken på habiliteringen var 14:e dag är ett stort stöd i hur vi jobbar vidare hemma och för hennes assistent på förskolan.
Hon har fått ridsjukgymnastik under våren och detta har varit mycket positivt för hennes självförtroende.
Jag upplever henne som en mycket mer öppen och social flicka nu, det stämmer också med hur personalen på förskolan upplevt utvecklingen.

Till hösten ska hon börja förskoleklass, det ska bli väldigt intressant att se hur det går.
Hon har fördelen att kunna gå i en liten skola där vi har en bra kommunikation med personalen. De kan till viss del anpassa lokaler och annat för henne betydligt lättare än om hon skulle gå i en kommunal stor skola vill jag tro!
Vi kommer ta en termin i taget och se om hon kommer kunna hänga med i undervisningen.
Detta kommer också innebära att jag kommer få jobba ÄNNU MER med henne hemma än jag tidigare gjort. En av de största utmaningarna kommer bli att försöka locka fram henne i nuet från hennes bubbla som hon ofta försvinner in i........

Vi har hittat på mycket under våren och sommaren, både tillsammans med lillebror och med Nellie själv.
Hittills i år har höjdpunkten varit när Nellie fick flyga i en Piper Cherokee, ett litet propeller plan, se bilder nedan.
Vi hade förberett henne det senaste året för att försöka få henne att förstå vad det innebar att flyga. Genom att bl.a. besöka lokala flygklubben och varit på olika flyguppvisningar har hon vant sig vid miljön, det var en självsäker tjej som med raska steg och utan tvekan satte sig i planet.
Det behövdes inga ord för att kunna se hur lyrisk och glad hon var över att få flyga.

Dags att hoppa in i planet!
Taxar ut!


Take off...

Lågsniff över skogen, Nellie njuter.

Råå småbåtshamn.

100% njutning.

You can be my winggirl any time...

En nöjd och självsäker flicka
som vill flyga fler gånger, vilket
hon givetvis ska få!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Vilka härliga bilder från Nellies flygtur, man blir alldeles varm om hjärtat.
Somriga hälsningar från Eivor, gammal kollega med Nellies farmor

Anonym sa...

Hela jag smälter! =) Ett par riktigt bra bilder också.
/afMathias