tisdag 8 april 2014

När viljan vinner över förtvivlan...

Ligger här i min ensamhet och funderar på allt som hänt de senaste året. Borde sova men kan av olika anledningar inte somna, tankarna far omkring.

Jag anser mig själv vara en människa som har rätt bra koll och som i de flesta fallen kan förutse vad som komma skall. Men så händer det ibland att man blir överraskad och tappar fattningen för en sekund. Den sekunden det tar att hitta rätt riktning igen oavsett hur hårt man än blir träffad av verkligheten kan denna tid kännas väldigt oviss. Personligen tar jag vissa saker förvånansvärt bra och andra inte. Efter att ha blivit slängd som en trasa fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan kan jag bara känna ett märkligt lugn i att jag själv har kontrollen över mina känslor och handlingar. Jag vill våga tro att det är mycket lättare att leta och finna ro, hopp och glädje när man blickar framåt och gör det bästa av situationen. Att blicka bakåt och gömma sig i orons, förtvivlan och sorgens skuggor tjänar inget till.

En människas beteende säger så mycket mer om personen än de ord som den försöker lura sig själv och andra att tro. Livet är alldeles för kort för att bara säga med ord vad man tror sig veta och vill förmedla, visa istället att du förstår, du kan och har ambitionen att verkställa dina ord till handling. 

Klockan, tiden och vardagen bryr sig inte om att man ibland hamnar utanför kurs, men det är mycket lättare att hinna ifatt nutiden, sätta ut en ny riktning och styra mot framtiden än att jaga gårdagen och försöka förändra det som redan skett. 

Det sägs att man får det man förtjänar...
Jag säger man får det man klarar av...

Kärlek till alla! /Nina

En bild från veckan som gått som jag känner visar att
man kan hitta glädje trots att livet inte alltid är lätt. ❤️

4 kommentarer:

Susanne sa...

Hej Nina�� Som vanligt beundrar jag din positiva tro och styrka. Du har en otrolig förmåga att uttrycka den i skrift och det tror jag är en del av "terapin". Jag skriver också en del men bara för mig själv och det hjälper mig i livets svåra stunder. Kram ��

Yazzi sa...

Du har så rätt!! Här kommer kramar och <3 <3 till dig <3 och familjen <3

Yazzi sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
mia holm sa...

Kloka ord från en klok, erfaren kvinna ;)
Kämpa på och du har så rätt i att man får det man klarar av, du har fått den underbara styrkan att hålla dig lugn och fokuserad.
Dina barn är lyckligt lottade som har just dig som mamma, och Tobbe som fått just dig till fru. Kämpa på!!!