söndag 17 juni 2012

I´m back...

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för det långa uppehållet i bloggandet.
Skola, pluggandet och andra familjeangelägenheter har tagit överhand i vår, jag har tyvärr inte haft tid, ork och energi att lägga på bloggen.
Hoppas ni har förståelse för det!
Men nu så har jag sommarlov ifrån skolan, och fast att jag började jobba heltid med en gång så börjar nu orken komma krypande igen! =0)

Jag har verkligen inte legat på sofflocket och slöat sedan april utan vardagen har ångat på som den brukar och vi har hållt igång.
Jag har hunnit avsluta första terminen i skolan och som det ser ut än så länge så slipper jag komplettera eller göra om några inlämningsuppgifter i sommar.
Väntar dock fortfarande omdöme på de två sista inlämningsuppgifterna, efter det kan jag andas ut.

Jag och husbonden har genomgått en föräldrarutbildning hos Habiliteringen för just föräldrar med autistiska småbarn.
Utbildningen är ett steg i den IBT hjälp som habiliteringen erbjuder.
IBT står för "Intensiv Beteende Träning" och innebär en gemensam insats för dottern både från oss föräldrar, förskolan och habiliteringen.
Vi var på ett informationsmöte för ett par veckor sedan med specialpedagog och logoped, IBT:n räknas komma igång ordentligt efter sommaren.

Jag kan tycka att det går ganska segt ibland på habliteringen, men det är nog bara jag som vill så mycket och hade gärna kommit gång betydligt tidigare.
Habiliteringen jobbar mycket med föräldrarna eftersom de många gånger inte vill eller kan acceptera sina barns diagnoser och går därför väldigt försiktigt fram.
Jag själv accepterade min dotters diagnos fortare än den var ställd och känner mig istället lite frustrerad över att det inte ibland kan gå fortare.

Jag har gått på stödsamtal nästan varje vecka under hela våren efter ett framarbetet program som habiliteringen erbjuder alla föräldrar.
Jag har bara en gång kvar och tycker egentligen inte att det givit så värst mycket som jag trodde, men tycker ändå att de är bra att erbjudandet finns tillgängligt för de som behöver det.
Jag känner mig tillfreds med mig själv som mamma till ett barn med autism och vill hellre lägga min kraft på att hjälpa henne att utvecklas.

Som sagt så har jag inte bara legat och latat mig de sista två månaderna, här kommer lite bilder på vad vi har hittat på sedan den 20:e April.

Ridningen med storasyster fortsätter, hon har
också i vår fått nya fin ridkläder...

Jag har hjälpt till med lite snickeri tillsammans
med andra föräldrar på barnens dags... 




Den 1:a Maj var det både fint och varmt, jag och
barnen passade på att ta oss ett dopp i en sjö i närheten.
DET VAR KALLT!!!

Jag passar också på att rida ut själv utan
dottern, denna gången var det underbart i skogen
när boken precis börjat slå ut i början på Maj...

När det började bli tid för att gräsmattan skulle
klippas i vår fick jag hjälp av lillebror...

Lillebror har hunnit med sitt första besök
hos tandläkaren, vilket gick utmärkt!

Det har blivit mycket pluggande i vår, när värmen
och solen kom flyttade jag ut i trädgården när jag hade hemarbete...

Lillebror och pappa har varit och
kollat på STCC på Knutstorp.
Lillebror hade snorkoll på rallybilarna!!!

Lillebror har blivit bästa polare med baggen i hagen...

Vi firade Nationaldagen vid
Hembyggdstugan här hemma i byn den 6:e Juni...

Sista dagen i skolan innan sommarlovet (förra veckan) firades
med godis, jordgubbar och högsta betyg på tentan.
Ingen var gladare än jag den dagen!!!

2 kommentarer:

Ingela Hardebrant sa...

härlig blogg =)
du är duktig på att dokumentera de små händelserna i det stora vi kallar livet!

Kram
Ingela

Wessmantorp sa...

Tack snälla Ingela och tack än en gång för en trevlig helg!
Måste erkänna att jag fullständigt förälskade mig i Greta!

Pussa och krama henne ifrån mig!!!!