torsdag 13 september 2012

Svar på tal...

Idag så hade Nellie ännu ett sådant tillfälle där hon överraskade mig totalt! =0)
För många andra kanske detta låter obetydligt, men har man ett autistiskt barn som bara pratar "TILL" dig och aldrig "MED" dig så är detta STORT! =0)
Nellie har ett tal, ett språk och en bra ordförståelse men saknar kommunikationen.
Det händer sällan eller aldrig att man får svar på det som man verkligen frågar henne, eller pratar om med henne.

När jag idag hämtat hem barnen från dagis och jag precis parkerat bilen på uppfarten så satt hon i väldigt djupa tankar.
Jag kunde knäppa av henne bilbältet utan att hon märkte det så jag förstod hon var långt borta i sina funderingar.
Jag pussade henne på pannan och frågade henne nästan som om jag pratade med mig själv och inte alls räknade med att få ett svar:

- Vad tänker du på Nellie?

Hon tittar då plötsligt på mig med ett jätteleende och svarar:

 - Nellie tänker hundtröjan (en av hennes favorittröjor)

Jag blev så förvånad över hennes svar men fann mig ändå och fortsatte prata med henne:

-Tycker du vi ska gå in och leta efter hundtröjan Nellie?

Ännu en gång fick jag ett svar av henne!

 - Hundtröjan ligger i soffan

Vi gick in tillsammans och visst låg tröjan i soffan!
Det tog ett tag innan jag riktigt fattade vad som hänt!

♥♥♥ Idag har jag har kommuniserat med min dotter!!! ♥♥♥

4 kommentarer:

Jessica Jonhag sa...

Vad underbart Nina! Det var inget litet framsteg! Vilket jätte kliv för er båda. Hon är full med överraskningar. . spännande att höra vad hennes nästa drag blir. Kram på er båda <3

Wessmantorp sa...

Tack så mycket Jessica! Jag är så glad ikväll! =0) Bamsekram på dig! ♥♥♥

Ingela Hardebrant sa...

Tack fina du för att du delar med dig, jag blev så glad för er skull när jag läste detta att glädje tårarna kom <3
Kramar Ingela

Wessmantorp sa...

Du är för go Ingela! Jag är så glad idag och ännu gladare blir jag när jag kan sprida glädjen vidare! Speciellt till ni som också känner henne! ♥