söndag 8 april 2012

Oj vilken påskafton...

Efter påskäggsjakten så fortsatte vårt äventyr under eftermiddagen och kvällen.
Precis innan vi skulle sätta oss ner för att äta påskmiddag så gick jag ut för att klippa lite tidig gräslök som redan kommit upp i trädgården.
Så fort jag kom utanför dörren hörde jag hjärtskärande skrik bara några meter från ytterdörren och där satt två små skakande ekorrungar.
Mitt hjärta brast vid första blicken på de små stackarna...

Jag hade precis släppt in katten så första tanken var att hon hittat eller hämtat dem från ett bo i närheten.
Jäkla katt!!!!
Men sen när jag undersökte de små så hade de inga skador alls, nu tvivlar jag starkt på att vår katt är skyldig.
Vi bor ju i skogen och ekorrar ser vi ju nästan varje dag.

Jag satte upp de små liven i ett träd och började spana efter en ekorremamma.
Ingen kom för att hämta dem... =0)

Nu började jag fundera på vad ska man göra i sådana här situationer?
Ungarna skrek och trillade ut trädet hela tiden, tillsist stoppade jag ner de i en terrakotta-kruka med massa torrt gräs så ramlade de i alla fall inte ner igen.

Efter ringande fram och tillbaka till Skansen, viltjouren och tillsist KFV-riks (Katastrofhjälp för Fåglar och Vilt - Riksförbund) så fick jag rådet att lämna de kvar i trädet fram tills det blev mörkt, kanske mamman kom tillbaka.
Kom det ingen mamma innan det blev mörkt så skulle jag ta in dem eftersom det kunde bli ner till -5 under natten.
Överlevde de natten skulle jag sätta ut de igen nästa dag, om de såg svaga ut skulle jag också försöka få i de mat i form av katt-mjölkersättning eller utspädd välling.

Sagt och gjort, de fick välling och fick sitta kvar i trädet tills nästan 19:30, tyvärr kom ingen mamma och jag tog då in de på altanen.
De små ungarna hade redan redat till sig i krukan (inslingrande i varandra) så jag satte in hela krukan i en kattbur.
Fall i fall satte jag fram lite vatten och små äppelbitar om de var sugna.
Jag googlade i timmat i gårkväll om hur man skulle och inte skulle göra, det fanns så mycket olika information...
Jag var verkligen frustrerad och lite förtvivlad hurvida jag gjorde rätt eller inte. =0(

De små överlevde i alla fall natten, de har nu fått morgon välling och är nu utsatta inom synhåll ifrån köksfönstret i solen.
Så fort apoteket öppnar så måste jag köra och köpa riktig katt-mjölkersättning om det här kommer att fortsätta.
Naturligtvis hoppas jag på att ekorrmamman kommer idag och hämtar sina ungar!

Om inte så får jag göra som lagen säger, ringa polisen inom 24 timmar och prata med KFV-riks igen.

Första gången jag sätter upp de i trädet.

Nerbäddade inför natten.

Inga kommentarer: