söndag 8 april 2012

Viltrehabilitering i Wessmantorp...

Dagen gick och ingen ekorrmamma kom till räddning, jag har nu givit upp hoppet om att hon ska komma. =´0(

De små var riktigt pigga i morse och de fick sitta i sin kruka i fläderträdet hela dagen utan att bli störda av varken katter eller en dryg Arne som inte är sådär förtjust i ekorrar överlag. =0/

Det har bara varit +3 grader idag, så jag kan förstå att de varit rätt inaktiva, men jag hade hoppats på att de skulle börja röra sig mer.
De har bara legat ihopslingrade hela dagen förutom när de fått mat.

Jag åkte också iväg och inhandlade ersättning och liten nappflaska på apoteket, nu går det lite lättare att mata dem.
En ekorreholk blev minsann också byggd!
Den har inga raka vinklar eller jämna hörn, men den är byggd av kärlek! =0)
Jag får tacka grannen som hjälpte till att borra entréhål i holken, det blev superbra!
Överlever ungarna tills det inte längre är minusgrade om nätterna så ska de få flytta ut i holken.
Holken ska på en fin plats i solen i stora Lönnträdet.

Jag har också meddelade Polisen som sig bör när man hittar vilda övergivna ungar, lagen är tydlig att man inom 24 timmar ska meddela sig till farbro blå om vad som inträffat.
Efter att de blivit på det klara med att jag själv varit i kontakt med viltjour och KFV-riks så tackade de för informationen och önskade mig och ekorrungarna lycka till.

Nu är det mörkt igen och de har fått kvällsmat och sover nu gott i trygga nattburen som håller alla rovdjur borta.
Tyvärr tycker jag inte de ser lika pigga ut som i morse, håll tummarna för att de överlever ännu en natt!


Krypinet i fläderträdet.

Dagens inköp på apoteket.

Påbörjat holkbygge...

...färdigt resultat.

Vem hade inte velat krypa in och mysa här?

En mycket ynklig och rädd flicka som strax ska få mat.

Brodern gömmer sig i min morgontoffla medan syster får mat.

Nattburen eller ekorrhotellet i Wessmantorp. =0)
Nu är de nattade för ikväll, vi får be en
stilla bön att de klarar ännu en natt.

Inga kommentarer: