måndag 25 oktober 2010

Varför börja blogga?

 -Varför i hela friden ska jag börja blogga?

Ja det är den frågan jag ställde mig innan jag började leta bloggportaler på nätet.

Nu för tiden känns det som alla bloggar i någon form, antingen i egen blogg eller lite enklare via Twitter eller Facebook.
Facebook har jag koll på för där har jag själv varit medlem sedan 2007, men Twitter har jag ingen större koll på mer än det jag läser om i tidningarna.
Kändisarna är väl mer "Twittrare" än "Facebookare" om jag fattat det rätt.
Det är vid sådana här tillfälle man inser att man inte längre är purung utan faktiskt har närmare till 40 än 20. =0(
Utvecklingen går fort....

I småskolan hade vi brevvänner som vi brevväxlade med på fysiska papper och med penna och suddgummi.
Idag e-mailar eller sms:ar man med vänner på andra sidan jordklotet och får svar samma dag eller samma timme om man har tur.
När man brevväxlade så fick man vänta veckor och ibland månader innan man fick svar, och då bodde de oftast innanför Sveriges gränser.
Teknikens under...

Tillbaka till varför jag börjar blogga.
Ja tanken har funnits en tid men alltid tillsammans men följdtankar:

-Vem skulle vilja läsa om vad jag skriver?
-Jag kan väl inte skriva något så intressant som skulle dra till sig läsare?

Jag har aldrig kunnat skriva dagbok under en längre tid.
Det har alltid börjat bra, jag har köpt en fin skrivbok eller på yngre dagar en fint bok (oftast med ett hjärta på framsidan eller en vacker häst för de hästtokiga) med ett litet lås som man kunde öppna med ett gem om man gjorde av med nycklen. ;0)
Jag skrev flitigt varje kväll in någon vecka eller två, men sen kommer man förr eller senare till tillfället där man inte hade något roligt att skriva om eller man var för trött.
Då ville man bara somna på stuts istället för att skriva om hur tråkig dagan hade varit och hur länge man fick sitta och vänta i telefonkön hos försäkringskassan eller hur många nummer som var före i kön på apoteket när man behövde huvudvärkstabletterna som mest.
Tyvärr är jag av sådan karaktär att då valde jag hellre att somna direkt och hoppa över det obligatoriska inlägget i dagboken.
Hoppade jag över det en gång så kunde jag hoppa över det 2, 3 och 4 ggr.
Sen var det kört och dagbokskrivandet dog ut tills nästa gång jag hade varit och köpt en ny fin skrivbok.
Det har alltid slutat lika dant och jag har använt boken till att skriva handlelistor, önskelistor eller "att göra" listor.
MEN, man kan ju inte göra en handlelista av en blogg så kanske förutsättningarna ser lite bättre ut denna gången.

Själv läser jag omrking 12 olika bloggar varje dag.
Det är allt ifrån bloggar om vanliga familjelivet, hobby, renovering, kändisbloggar och om mode och mat.
Man kan ju blogga om allt nu för tiden.

Jag har för ambition att skriva lite av varje i min blogg men till största del kommer det nog handla om min vardag som mammaledig småbarnsmamma och vad allt det innebär.
Men det kommer med all säkerhet smyga in en hel del om mat, inredning, fotografering mm som är en del av alla mina andra intresse också.

Vi får hoppas på det bästa och önska att denna bloggen lever åtminstånde fram till jul! ;0)

Då kör vi så det ryker.... =0)

Inga kommentarer: