söndag 27 november 2011

1:a Advent 2011...

Det har varit en mycket utmanade dag för fantasin.
Med en klass 3 varning för storm/orkan så kommer alltid strömlösheten som ett brev på posten.
Ärligt talat så har det kännts som om taket skulle lyfta eller att altanen ska blåsa bort idag.
Kl 14:45 exakt försvann den moderna civilisationen och jag stod kvar med 2 pigga barn som inte riktigt förstod innebörden av ett strömavbrott.

Första timmen gick bra för då var det fortfarande ljust ute, sen blev det svårare.
Rita och leka med leksakerna när det var ljust var kanon och det gick smärtfritt, men när det blev mörkare och mörkare så försvann barnens inspiration att måla konstverk eller bygga kloss-torn likt lutande tornet i Pisa. ;0)
Jag tände fler och fler levande ljus och barnen fick tillsist egna ficklampor.
Vi dansade till musik ifrån storasysters batteriförsedda bandspelare, och gjorde skuggfigurer med händerna (lillebror använde hela kroppen).
Arne blev lycklig när vi ett tag sprang omkring som idioter och lekte piett (tafatt) med våra ficklampor, då kunde han ju också vara med. =0)
Ett tag läste jag sagor och vi lyssnade på advent- och julberättelser jag köpt på CD-skivor och fikade i ljuset från alla lyktorna vi tänt.
Detta kommer bli en Advent jag sent kommer glömma, vi hade jättemysigt!

När barnen somnade var det fortfarande strömlöst och kvällen har spenderats vid köksbordet med en bra bok och massor av tända ljus.

Nu kl 23:00 har strömmen tillfälligt kommit tillbaka så jag passar på att blogga i en rasande fart.

1:a Advent.

Är rätt nöjd med årets ljusstake dekorerad
av storasyster med nötter och pepparkakor.

Storasyster fikar med ficklampan i högsta hugg.

Storasyster i soffan och lyssnar på saga.

Lillebror i soffan och lyssnar på saga.

Det var så mysigt...

...med alla tända ljus.

Mammas, storasysters och lillebrors ficklampor.

Inga kommentarer: