torsdag 26 januari 2012

Första veckan i plugget...

Nu är min första vecka på högskolan nästan över.
Det har varit en omvälvande vecka med många nya intryck och nya ord.
Lite smått irriterad är jag på att det nästan tages förgivet att man kan och vet vad alla förkortningar och begrepp inom skolvärlden betyder och då specifikt inom högskola/universitet .
Jag vet inte automatiskt vad IKT, FLÄR och VFU är och vad det innebär, men det tas för givet.
Jag visste inte heller vad skillnaden var på examination och tentamen, eller LLU och BGA.
Nu har jag fått några svar i alla fall och det är att VFU betyder "verksamhets förlagd undervisning", med andra ord praktik och LLU betyder "läradledd undervisning", och BGA betyder "basgruppsarbete".
Första dagen hade jag en lång lista med ord och begrepp jag satt och googlade på kvällen när jag kom hem och den listan fylls på hela tiden...

I övrigt har det varit riktigt kul, jag har blivit indelad i en "basgrupp" med 5 andra tjejer som jag ska arbeta/studera ihop med hela terminen.
Det är 5 st mycket kära töser som är 13-14 år yngre än mig, trots åldersskillnaden och våra olika bakgrunder så tror jag vi kommer klara det här galant, vi alla är olika individer och har massor att lära av varandra.

Jag har tagit några foto med min mobil under veckan men jag hoppas kunna bjuda på fler roligare under våren.

Första dagen bjöds det på äpple och choklad vid uppropet.

Ingen högskola är komplett utan en härligt förvirrad liten professor. ;0)

Högskolan är en gammal armékasern men många fina detaljer.

Så mycket tåg jag åkt denna vecka har jag
inte gjort sedan jag gjorde lumpen för 13 år sedan.

Inga kommentarer: