lördag 23 juli 2011

Offatbart...

När man vaknade idag och såg solen skina in genom sovrumsfönstret och hörde fåglarna kvittrade utanför kan man fortfarande inte riktigt förstå de hemskheter som inträffade i Norge igår.
Ganska omgående gick jag och slog på datorn för att se om det kommit in någon ny information.
Dödsantalet hade stigit rejält från sista rapporten jag såg igår och fler vittnesmål om det ofattbara hade kommit in till medierna, det är bilder som jag aldrig hade trott skulle komma ifrån Norden och Skandinavien.

Den meningslösa våldet kommer närmare och det går inte att låta bli att tänka på.
Var är vår värld på väg?
Idag är jag så glad att mina barn är alldeles för små för att förstå vilka hemskheter som finns i den värld de lever i.

Idag visar jag mitt stöd till Norge och tänder ljus här hemma för att hedra alla som fått sätta livet till och för deras anhöriga.

Jag citerar nu vår svenska utrikesminister Carl Bildts uttal från Twitter idag och igår:

- Terrorism has struck, police confirms bomb in Oslo.
  We are all Norwegians!

- We grieve with the people of Norway.
  Truly. Deeply. We are one!

-

Inga kommentarer: