onsdag 20 juli 2011

Svamp i skogen...

I måndags tog jag med barnen på en skön skogsrunda för att leta ugglor, dels behövde mamma röra på fläsket och dels behövde barnen komma ut i friska luften.
Storasyster bestämde med en gång att vi skulle gå och hälsa på Christopher-Robin (ifrån Nalle Puh) så vi traskade upp till hans lilla hus som i verkligheten är en övergiven charmig liten jaktstuga.
Det är storasyster själv som har börjat säga att Christopher-Robin bor där, själv har jag alltid kallat det för "Mushuset" för att det påminner om det lilla huset där musen bor i slutet på en av mina absolut favoritfilmer "Den gröna milen".

Här bor Christopher-Robin.

När vi förstått att han tyvärr inte var hemma denna gången heller så gick vi vidare genom skogen och fortsatte mot ån.
Längst vägen hittade vi flera gånger kantareller som nu börjar komma upp i skogen.
Tyvärr var de alldeles för små för att plockas, men jag med hjälp av dagens moderna teknik (smartphone med GPS) lade in kantarell-positionerna i telefonen, smart va!?

Jag blir alldeles pirrig i hela kroppen när jag hittar kantareller, ungefär som om man skulle hitta guld.
Jag kan nog inte riktigt förklara det men jag blir bara så glad och upprymd!
Nu hoppas jag bara att ingen hittar dem före mig när de är tillräckligt stora för att plockas.

Kantareller, skogens guld!

Tillsist nådde vi fram till ån och barnen kastade Puh-pinne med alla pinnarna vi samlat på oss under skogsturen.
Storasyster var duktig och visade lillebror hur man skulle göra. =0)


Lillebror börjar bli duktig på att kasta Puh-pinne!

På vägen hemåt igen hittade vi massor av vildhallon, björnbär och blåbär.
Underbart gott att plocka och stoppa i munnen med en gång,
Björnbären var dock inte mogna ännu, de tillsammans med lingon får vi nog vänta en månad till på.

Vildhallon.

Blåbär.

Inga kommentarer: