måndag 19 december 2011

Diagnos...

Det har varit en dag av stor betydelse den 19 december 2011.
Efter månader av utredning på egen begäran så har storasyster nu fått diagnosen autism och /med pragmatiska språksvårigheter.
Vi har levt med dessa tankar sedan hon var runt 1½-2 år och har tillslut idag fått det svart på vitt i skrift.
Storasyster är pigg och glad som vanligt och troligtvis helt ovetande om sin egen diagnos, men som förälder förstod jag tidigt framför allt att det fanns brister i kommunikationen och det sociala samspelet.
I en kravlös miljö märker du som utomstående inget och skulle aldrig kunna pekat ut hennes som ett barn med autism, bara som en riktig glädjespridare!
Storasyster är inte dum utan normal- till överbegåvad så framtiden ser ljus ut eftersom hon kan komma att lära sig det som hon saknar rent naturligt.

Bloggen kommer att se ut som vanligt men kan framöver också handla om just att ha autismen som familjemedlem.
Att skapa kännedom, medvetenhet, uppmärksamhet och kunskap leder till ökad förståelse!
Det är nu mitt största uppdrag att ta hand om min dotter på bästa sätt och öka världens förståelse för denna diagnos.
Jag är en STOLT förälder till ett barn med autism!
Vägen hit har varit lång, men med en diagnos och ett namn på den utmaning jag nu ställs inför så är det med enorm styrka, entusiasm och ljus framtistro vårt liv fortsätter.

♥ Min dotter är fortfarande min dotter som jag älskar mer än livet själv, inget kan någonsin ändra på det ♥

3 kommentarer:

Emma, Henrik, Filip och Signe sa...

Så skönt för er att få det svart på vitt. All lycka, kommer gå kanon, du verkar vara en helt underbar förälder och din söta dotter kommer det att gå jättebra för!
Ha en mysig jul...
kramar från Emma

Wessmantorp sa...

Tack snälla Emma för dina fina ord! Jag önskar också er en underbart jul. Varma kramar...

milo sa...

Storasyster är fortfarande världens sötaste och finaste Nellan! kram på er!