tisdag 20 december 2011

Vad är autism...

Efter gårdagens inlägg så är det nog många som undrar vad just diagnosen autism är för något.
Det finns en mer medicinsk förklaring på Autism & Asperger Förbundet, men jag vill här istället nu beskriva min dotters nivå/grad inom det väldigt stora begreppet AUTISM.

Storasyster är en av ca 200 barn i Sverige som föds varje år och får en diagnos inom autismspektrat.
Ordet "autism" kommer ifrån det grekiska ordet [autos] och betyder "själv", detta kanske för att just autistiska barn gärna försvinner in i sig själv och har en helt egen världsbild bortom vår förståelse.
Procentuellt sett är det fler pojkar än flickor som får diagnosen autism och detta innebär en livslång funktionsnedsättning som inte går att bota.

Varför man får autism är inte helt säkert men det handlar troligtvis om gener, medfödd defekt eller tidig förvärvad funktionsnedsättning.
Det finns också många teorier om att miljöpåverkan, gifter och utsläpp har påverkat ökningen av autistiska diagnoser genom åren.

Autismspektrat innefattar allt ifrån den den svåraste diagnosen med ett barn/person helt utan tal eller kontakt med omvärlden/verkligheten till överintelligenta geni som Einstein, Van Gogh och Mozart.
Mitt i mellan dessa ytterligheter finns det normalbegåvade barn med språk- och samspelsvårigheter som storasyster.

Varje barns diagnos är helt olika den andra, behovet av hjälp och stöd ser också olika ut för varje individ.
Den bästa förutsättningen för alla dessa barn är dock att man får hjälp tidigt så man har chansen att utveckla de brister man naturligt saknar.

De tre kriterierna som oftast leder till en diagnos är begränsningar inom:

* förmågan till social interaktion,
* förmågan till ömsesidig kommunikation,
* föreställningsförmågan vilket påverkar fantasi, lek, beteenden och intressen.

Storasyster har troligtvis en mildare grad inom autismspektrat men även det innebär stora begränsningar i vardagen för henne, denna diagnos kan hela tiden förändras eftersom hon utvecklas.
Storasysters största utmaning nu är att komma igång med den språkliga kommunikationen.
Idag är det endast en "envägskommunikation" där hon fåordigt konstaterar, repeterar eller visar vad hon vill.
Den pragmatiska språksvårigheten innebär att hon tolkar ofta språkliga uttryck bokstavligt och har svårt att läsa av icke- språkliga signaler så som kroppsspråk, ansiktsuttryck och röstläge.
Ironi och budskap ”mellan raderna” är också svårt att förstå för autistiska barn.
Allt detta kan hon kompensera genom att "lära sig" hur man ska uppfatta och tolka språket och därmed svara och reagera rätt på de olika situationerna.
Denna inlärda färdighet beror dock helt och hållet på hur hon utvecklas.
Det finns barn som behöver stöd och hjälp hela sina liv och det finns de autistiska barn som lär sig att fungera i en vad vi kalla normal vardag och kan kanske bara uppfattas som en lite udda figurer.

Storasyster är för mig en oupptäckt källa av färdigheter.
Jag förstår ju att hon har andra färdigheter som kompenserar de hon inte har.
Förmågan att se delar av bilder i sin helhet gör att hon innan hon satt ihop olika delar av ett föremål kan se vad det ska föreställa, med andra ord är hon duktig på pussel. =0)
Hon kan återge en färdväg efter att vi endast åkt den en gång tidigare flera månader innan.
Hon har ett mycket duktigt tonöra och kan återge sånger och musik i exakt rätta toner mycket enkelt.
Om hon har fler färdigheter återstår bara att se med hennes utveckling.

Jag själv nybörjare på området och jag söker ständigt ny information, men det är inte alltid ens jag förstår allt jag läser men börjar nu se en röd tråd i all den information jag avverkar dagligen.

Hoppas jag nu ganska kort men ändå förståligt har förklarat vad min dotters autism innebär.
Ingen dag kommer vara den andra lik och livets äventyr fortsätter... =0)

Har ni frågor och funderingar hör gärna av er!

Inga kommentarer: