måndag 13 januari 2014

Mitt arbete för ökad förståelse...

Vilken överraskning jag fick när jag upptäckte att min blogg blivit listad på en sida med bloggar som tar upp vardagen med Neuropsykiatriska Funktionsnedsättningar (NPF). Väldigt roligt att få den positiva uppmärksamhet, då gör jag ju något rätt genom att sprida budskapet vidare och hjälpa till att öka förståelsen för bl.a autism som är just en neuropsykiatriska funktionsnedsättning.

Min och andra bloggar finns listade här på http://npfbloggar.wordpress.com/

Autism Awareness har blivit som ett kall för mig som en mamma till ett barn med diagnosen, och min blogg är en del i det arbetet. När jag inte bloggar har jag också gjort ändra saker i mitt awareness-arbete, men bloggen är nog det som når ut till flest i nuläget. Förra året gjorde jag vad man i motions- och idrottsvärlden kallar en "Svensk Klassiker" med en specialtryckt tröja som proklamera att jag är en stolt mamma till en dotter med autism och att jag deltog för hennes skull, samt för att sprida kunskapen vidare. Att röra sig och träna (när tiden givits) har varit som självmedicinering för att finna ny energi att klara av vardagen. En klassiker har varit en dröm sedan länge och att förena dessa två var 2013 års stora utmaning. Jag har nu gjort tjejklassikern, vi får vi se om jag hinner göra fler under kommande år. Uppmärksamheten under tävlingarna var stor och mycket givande! Människor kom fram och frågade kring autism eller bara visade tummen upp när de susade förbi under loppen. Allt som allt så blev mitt deltagande inte bara en personlig prestation utan även en stor reklamskylt för Autism Awareness.

Mitt nästa projekt är att sprida kunskapen vidare genom Geocaching världen. Med över 2 miljoner deltagare världen över så tänker jag (tillsammans med min dotter) i ett projekt nå ut till fler genom ett ganska ovanligt och troligtvis oprövat och okonventionellt sätt. Allt om detta kommer i senare inlägg under våren.

Framsidan av tröjan...

...baksidan av tröjan.


Inga kommentarer: