söndag 5 januari 2014

Tuff tuff tåg...

Jag måste få dela med mig av en skön lördag i December när jag, barnen och deras morfar var ute på roligheter! I Skånska Ängelholm finns ett väldigt fint järnvägsmuseum som varje år arrangerar "Luciatåg". Detta luciatåg var inget traditionellt tåg med en lucia i spetsen och tärnor med stjärngossar i släptåg, utan ett riktigt gammalt tåg! Luciatåget i detta fallet innebär ett lok modell B1316, byggt 1916 samt fyra 3-klassvagnar från 1930-talet.
Eftersom jag har två tågtokiga barn så tänkte jag det vore roligt att åka och dessutom bjuda med deras morfar för en upplevelse vi kunde dela tillsammans. Biljetter bokades Ängelholm-Åstorp tr/rt och iväg vi for! Naturligtvis så bestämde sig snön för att vräka ner hela morgonen, men lagom tills vi tuffa iväg från stationen i Ängelholm sken solen igen från en klarblå himmel. Uniformsklädda konduktörer i tidsenliga kläder i ålder med loket tog emot alla resenärer och under resan kom en serveringsvagn som sålde glögg, pepparkakor och lussekatter.
Detta är verkligen något jag kan rekommendera för alla åldrar och en mycket rolig familjeaktivitet. Allt som allt tog det knappt 2 timmar fram och tillbaka med en 30 min paus i Åstorp där man kunde titta närmare på loket och prata med lokföraren och hans medarbetare. Det blev en riktigt lyckad dag!
Tilläggas bör att tåget gick i tid och tog sig fram trots det kraftiga snöfallet på morgonen. När vi kom tillbaka till Ängelholms station var den ordinarie tågtrafiken inställd pga vädret. Det var bättre förr!!!


Riktigt fint och välbevarat lok från 1916.

Nellie, Nisse och morfar Claes.

Vi har tagit plats i vår kupé.

Glada och tågtokiga syskon som kollade ut
genom fönstret hela turen fram och tillbaka.

Fint bevarade 3:e klass vagnar som var vackra
både på insidan och utsidan, annat än dagens X2000.

Till och med SJ-emblemet var vackrare förr!


Inga kommentarer: