söndag 16 januari 2011

Mitt 100:e inlägg...

Nu gör jag mitt 100:e inlägg i min blogg!
Detta måste ju firas med en tårta, eller ja om jag ska vara ärlig så ska jag ju egentligen ändå göra en tårta idag, men den ska maken ha med sig till jobbet i morgon på sin sista arbetsdag.
Ja ja, vi låtsas att jag gör denna tårtan bara för att min blogg firar sitt 100:e inlägg. ;0)

Det är en maräng och chokadtårta som jag har gjort ganska länge och som är alltid lika uppskattad.
Perfekt tårta om man är många eftersom den göras i långpannestorlek.
Tyvärr vet jag inget om tårtans ursprung, men jag har gjort den efter min egen smak.
På sommaren har jag även gjort om den lite till en enklare version av Pavlovan och tillsatt färska bär som jordgubbar, hallon, björnbär och blåbär i grädden.

Här kommer receptet på dagens tårta:

Maräng & Chokladtårta alá Wessmantorp     ca 6 pers.

3 äggvitor
2 ½ dl strösocker
3 dl Rice Krispies ( Frukostflingor)

Chokladfyllning

1 dl vatten
2 ½ msk vetemjöl
50 gr mörk choklad av god kvalitet
50 gr smör
2 msk starkt kallt kaffe
1 dl florsocker
2 äggulor
3 dl vispgrädde

Garnering

30 gr mörk choklad

1. Maräng

Sätt ugnen på 150 grader.
Vispa äggvitorna till hårt skum.
Tillsätt sockret under fortsatt vispning och vispa minst 5 minuter tills marängen är blank.
Vänd ner Rice Krispies försiktigt.
Bred ut smeten på bakplåtspapper i en långpanna.
Grädda i mitten av ugnen i 50 minuter.
Ta ut långpannan och dela marängen på mitten och låt svalna.

2. Chokladfyllning

Koka ihop vatten och vetemjöl under vispning till en tjock smet.
Ta kastrullen av plattan och rör i chokladen som hackats med smör + kaffet.
Rör om tills allt smält ihop fint.
Tillsätt florsocker och tillsist äggulorna och vispa till en jämn smet.
Låt chokladen svalna i kyskåpet i ca 45 minuter.
Bred sedan chokladsmeten på den ena halvan av marängen.

(Hit kan du förbered dagen innan, förvara då marängerna och chokladen i kylen/svalen.)

Vispa grädden och bred den över chokladkrämen.
Lägg den andra marängdelen över.
Smält garneringschokladen över vattenbad och ringla med gaffel ett mönster på den övre marängen.

Gott gotti gott gott...

Vänd i Rice Krispies

Dela marängen i två lika delar

Viktigt att röra om hela tiden i chokladen.

Vispa grädde.

Lägg ihop tårtan.

Ät och njut!

Som ni ser på sista bilden så hittade jag en oöppnad Asti CinZano som låg kvargömd i kylen sedan nyårsafton, den öppnade jag istället för att fira mitt 100:e inlägg eftersom tårtan är resarverad till modiga busjägare i morgon.

2 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Wessmantorp sa...

Det är roligt när andra gottegrisar uppskattar vad man gör! =0)