måndag 13 december 2010

Sankta Lucia...

Ännu en tradition som man bara inte får missa, Luciamorgon på SVT!
Som tur är så har vi ett dagis som alltid firar Lucia på kvällen, så i vårt hem är det fritt fram att krypa upp i soffan och sätta på TV:n kl 07:00 för att njuta av ett klassiskt "lussefirande" med varm choklad, nybakade lussekatter och pepparkakor till frukost.

I en perfekt värld så sitter hela familjen i soffan lika entusiastiska som jag över denna tillställning, men när jag inte fick liv i dottern och maken grymtade något ohörbart till svar när jag skulle väcka honom så fick jag bittert inse att det blev nog bara jag och lillebror i soffan. =0(

"Pilutta" dem som missade vår härliga stund i soffan för det var verkligen en mysig stund tillsammans för mamma och son.
Han drack sin välling med stora öron samtidigt som han tittade på de vackra vita varelserna som kom gående med ljus i håret.
När han hade tittat en stund till och ätit en bit av min pepparkaka så somnade han i min famn igen till den ljuva musiken.
Efter sändningen smög vi in och sov vidare tills de andra vaknade.


Dagen innan Lucia måste man ju baka lussekatter!
Sagt och gjort så satte jag degen i jäsning på Söndagförmiddagen och letade fram russinen ur skafferiet.
Naturligtvis var storasyster och lillebror med och orsakade ett mindre kaos i köket till vår hunds stora glädje eftersom han dammsög golvet på alla smulor, russin och tappade lussekatter.
Men det som går in kommer alltid ut och vi fick halva natten ligga och höra/lukta på när Arne låg och fes. =0/

Noteras bör (som bilderna visar) att barnen hade pyjamas på nästan hela helgen då hälsostatusen varit si och så på oss alla...

 




Inga kommentarer: