söndag 14 augusti 2011

Fjortislista...

Med min stolthet som insats så publicerar jag nu en riktig "fjortislista". ;0)
Det lär bli min första och sista lista men jag kunde bara inte låta bli att ge mig på detta fjortisfenomen.
Ni som avskyr sådana här listor, vänligen klicka vidare i väntan på ett nytt och mer intressant inlägg.
Ni andra kanske får lära er ett eller annat som ni inte visste om mig. =0)
För er som nu inte förstår varför det kallas en "fjortislista" så är denna formen av "självavslöjande information" väldigt lik den man som barn och tonåring gav och svarade på i "Mina Vänner-böcker".
Dessa listor är också väldigt populärt och frekvent förekommande bland yngre bloggare.

Nu finns det väl en risk för syrliga kommentarer gällande min fjortislista, men det står jag ut med denna enda gång...  ;0)
Det tog mig nästan 48 timmar att fylla i den så detta är inget hastverk! ;0)


Född år?
1978


Ålder?              
25+


Född var?               
Helsingborgs Sjukhus


Längd?                   
167 cm


Vikt?                      
Top Seceret...


Ögonfärg?               
Blå


Hår?                        
Född brunett, blev gråhårig med åren och färgar nu mörkblont.


Stjärntecken?          
Vattuman


Antal syskon?         
2 systrar födda 1969


Vad har du på dig just nu?
Mörkblåa trekvarts jeans ifrån Kappalh.
Vitt spetslinne ifrån H&M.
Rosa kortärmad topp ifrån H&M.


Religion, vad tror du på?
Jag tror på livet och framför allt på mig själv.
Min tro finns i människans egna fria vilja och dennes möjlighet att skapa sitt eget öde.
Jorden och naturen är vårt tempel och efter livet här på jorden fortsätter det i himlen/nangijala där endast vår fantasi och drömmar sätter gränser för våra möjligheter.


Favorit mat?           
Stekt fläsk, potatis, lök & grädde.


Favorit dryck?        
Mjölk och julmust, dock inte tillsammans!


Drömyrke?             
Veterinär, polis eller Formel 1-förare. ;0)


Civilstånd?             
Gift sedan 2006


Barn?                      
Dotter född 2007 & son född 2010


Utbildad?
Grundskolan, gymnasium samt yrkesutbildad.


Lumpen/Militärutbildad?
Ja


Utlandstjänst?
Ja


Boende?                  
Liten avstyckad gård i skogen.


Bil?
Svart Kia Ceed CW -2008


Mobil?
HTC Widlfire - White


Husdjur?                 
Hunden Arne och katterna Elsa och Plutten.


Allergisk?               
Både allergiker och astmatiker men har lärt mig att total förnekelse av denna diagnos är bästa medicinen.


Intresse?
Fotografering, djur, naturen, matlagning, bakning, inredning, trädgården, motion och Formel1 ;0)


Favoritsport?           
Formel 1


Vilken sorts musik lyssnar du på?
Humöret bestämmer musiken.
Lyssnar på allt från klassisk opera till modern discomusik.


Favoritartist?              
Enya,
Sarah McLachland,
Céline Dion, 
Melody Gardot
mm...


Favoritgrupp?             
Michael Learns To Rock,
Abba,
Lady Antebellum,
The Attic
mm...


Favoritlåt?               
Theme "A summer place"/ Percy Faith
Angel/Sarah McLachland
Claire de Lune/Debussy
Somewhere over the rainbow/Eva Cassidy
Annie´s song/John Denver
May it be/Enya


Favoritfilm?             
Sagan om ringen filmerna,                                    
Harry Potter filmerna,
Den Gröna Milen,
Nycklen till frihet,
Engelska Patienten,
Gladiator,
Bravehart,
The Notebook
P.S I love you.
mm...listan kan bli lång!


Filmgenre?               
Äventyr, thriller, action, romantik.


Läser du böcker?
Så ofta jag kan, oftast innan jag somnar.


Vad läser du nu?
Paganinikontraktet - Lars Kepler


Nästa bok du ska läsa?
Strindbergs stjärna - Jan Wallentin


Favorit bok?
Harry Potter böckerna - J.K Rowling
Stekta gröna tomater - Fannie Flagg
Marley & Jag - John Grogan
Alla mina barndoms äventyrsböcker, Sagan om ringen, Narnia, Illiaden och Odysséen mm...


Favorit drink?
Cider eller Bacardi Breezer
Baileys
Mozart Likör
Doodleys


Bästa appen på mobilen?
Facebook-appen
F1-appen


Favoritgodis?

Choklad -
Marabou Premiun Hazelnut & Nougat
Toblerone Gold
Ragusa

Övrigt godis -
Polly - Blå
Ahlgrens Bilar
Estrella Lättsaltade Chips
OLWs Jordnötsringar
Estrella Salta pinnar


Svag för?
Bakverk, socker och god mat.


Gör du varje dag?
Pussar mina barn.


Din inspiration och dina förebilder?
Leila Lindholm
Pernilla Månsson-Colt
Stina Dabrowski
Astrid Lindgren
Ernst Kirchsteiger
Naturen
Jamie Oliver
J.K Rowling


Vad vill du ha gjort innan du dör?
Se mina barn växa upp.
Trivas med mig själv.
Skaffa mig något av mina drömjobb.
Bli skuldfri.
Skriva en bok.
Lära mig spela piano.
Uppleva ett Formel 1-lopp från bästa åskådarplats.
Åka till Öland, Gotland, Stockholms skärgård och åka båt på Göta kanal.
Åka till NY, London, Paris, Rom Peking och Hawaii.


Ser fram emot i livet?
Läsa spännande äventyrsböcker för mina barn och väcka deras fantasier.
Inspirera mina barn att njuta av livet och göra det bästa av det man har.


Vad gör dig lycklig?
Mina barn.
Att umgås med familj och vänner.
Blommor.
Årstiderna.
Fina sommarkvällar.
Kvällssol.
Svalors sommarsång.
Årets första snö.
Sommarens första jordgubbar.
Hitta svamp/kantareller i skogen.
Äta skogsbär direkt från naturen.
En varm brasa.
Högtider, speciellt julen.
Kalle Anka på julafton.
Att få bada i havet.
Friheten på en hästrygg.
En kvarglömd karamell längst ner i väskan eller fickan.
Naturens underverk och ögonblick av magiska naturupplevelser som tex när man står öga mot öga med en räv under en skogpromenad.
Frihetskänskan som finns på landsbyggden.


Vad hatar du?
Hata är ett starkt ord, ogilla låter bättre.
Jag ogillar spindlar, fästingar, myggor, loppor, löss och nässlor.


Vad gör dig ledsen och illa berörd?
Svek.
Oansvar.
Orättvisa.
Barn som far illa.
Djurplågeri.
Människohandel/trafficing.
Miljöförstöring.


När grät du senast?
I gårkväll när jag såg ett sorgligt slut på en film som jag sett 100 gånger tidigare.
Jag är väldigt gråtmild och berörs av känslosamhet.
Det ligger ingen bristfällighet eller någon svaghet i att gråta, ty alla tårar är inte av ondo
Dock tåras jag oftast i avskildhet.


Vad får dig att rysa/få gåshud?


Hjältemod.
Kollektiv gemenskap/styrka, när massor av människor går tillsammans för samma sak.
Vår nationalsång - Du gamla du fria...
När dottern säger -"Jag älskar dig".
Bra musik.
Övernaturliga händelser.

Negativa rysningar:
Åska.
Blixtar.
Tragik.
Meningslöst ilska.


Gör du gärna?
Ger bort presenter.
Dagdrömmer.
Läser.
Pysslar och skapar.
Bakar.
Kittlar mina barn.


Gör du ogärna?
Bråkar.
Diskar för hand.
Putsar fönster (tar en evighet med alla våra 15 dubbelfönster som ska putsas på tre sidor var).
Luka ogräs.


Fobier?
Spindlar.
Stora kryp.
Babianer.
Sprutor/nålar.


Din värsta fiende?
Mig själv.
Mitt sötsug.


Din bästa vän?
Anna-Panna.


Hur ser en perfekt dag ut?
Sovmorgon tills barnen vaknat och kommer nerkrypande i sängen, då slår vi på tv:n och tittar på disneymorgon.
Äta brunch.
Ta en lång härlig promenad.
Picknick eller utfärd med barnen, tillexempel vid havet.
Somna en stund på soffan medan man myser med barnen.
Bjuda vänner på middag eller gå på bio.
Somna nöjd på kvällen när man vet att barnen haft en rolig dag.


Avslöja en hemliga dröm?
Att få bo, driva och leva på ett rent naturligt lantbruk där allt går från jord till bord.
Eget gårdsslakteri, gårdsmejeri och gårdsbutik med egna råvaror i från djuren och åkrarna att dela med andra.


Ditt motto?
Finns det inte choklad i himlen vill jag inte dit...

2 kommentarer:

Anna Panna sa...

Oj vilken fin lista, den var verkligen rolig att läsa! Förstår nu varför den tog så lång tid att skriva, många frågor får en verkligen att tänka efter! Men vad glad jag blev när jag läste att jag är din bäste vän, för du e min med :o) Kram Kram från Anna Panna :o))

Wessmantorp sa...

Kram tilbaka bästa Anna-Panna!