tisdag 30 augusti 2011

Regn och couscous...

Oj vad det har regnat idag! =0(
Ska det hålla på att regna så här så kommer jag aldrig att kunna klippa gräsmattan.
Nu är det så långt att det tar en evighet att torka, även om det mot förmodan skulle vara uppehåll. =0/
Funderar allvarligt på att släppa in grannens får i trädgården så de kan gå och beta, undrar om man kan höjdställa får så de betar på 2:an? ;0)

Ikväll blev det en ny maträtt ifrån Linas Matkasse.
Denna gången blev jag inte lika överväldigad, jag kanske hade för höga förväntningar efter gårdagens jättegoda rätt.
Ikväll blev det varmrökt lax med dill- och senapsdressad pärlcouscous, och i ärlighetens namn var det lite torrt, hade behövts en sås.
Alla råvarorna i sig själva var mycket goda och den varmrökta laxen var utsökt, men smaken fattades i hela rätten.
Jag gillar inte riktigt kokta eller förvällda grönsaker, jag vill helst ha de råa men det kan man ju själv ändra på om man ska laga denna menyn igen.

Pärlcouscous hade jag aldrig ätit tidigare så det var en nyhet, smakade dock inte som jag trodde men det betyder inte att jag inte gillade det.
Dagens rätt får knappt godkänt.


Recept till 4 personer.

1. Koka 4 portioner pärlcouscous enligt anvisning på paketen.

2. Skala och slanta ett ½ knippe morötter och dela 1 knippe rädisor.
Koka morötterna och rädisorna med 150 gr sockerärtor i lättsaltat vatten i ca 2-3 minuter.

3. Dill- och senapsdressing.
Blanda/skaka 1 msk senap, 1 msk vitvinsvinäger, 1 msk honung, 4 msk olja och 2 msk vatten.
Tillsätt ett 30 gr paket frusen hackad dill, 1 krm salt och 1 krm svartpeppar.

4. Blanda dressingen med den färdigkokta och avrunna couscousen.

5. Servera de kokta grönsakerna med couscousen och 500 gr varmrökt lax.

2 kommentarer:

Anna sa...

Ja såser är hon inte alls så glad för den där Lina, men hon är ju oxå dietist ;o) Nej pärlcous-cous var lite för "konstigt" för mig med. Jg kompletterade rätten med kokta ärtor, då blev det lite saftigare iallafall :o))

Wessmantorp sa...

Bra tips med ärtor, eller R-tor [läses artor]som det heter på skånska! ;0) Hoppas på fler såser i framtiden, det måste ju finnas nyttiga såser också! ;0)