måndag 29 augusti 2011

Oj vad gott...

Efter en lång dag på jobbet var det fantastiskt skönt att bara ta fram Linas Matkasses receptblad och välja en av de snabba maträtterna och fort komma igång med maten.
Hela arbetsveckans mat levererades till min dörr sent i gårkväll och det var verkligen roligt att packa upp alla läckerheter.


Till kvällsmat idag valde jag "Mozzarellafyllda lövbiffar med pepprig ruccoladressing och pasta", oj vad gott det var! =0)
Detta underlättades dock tyvärr inte av att ha två små trötta barn, stackars lillebror fick jag gå och lägga mellan kokningen av pastan och stekningen av köttet.
Storasyster klara sig enda tills pastan kokt klart innan hon tog några tuggor och gäspade stort, det blev då pyjamas på och sängen även för henne.

Jag fick tillsist sitta helt själv (om man inte räknar med att vår tjuvaktiga byracka Arne stal i ett obevakat ögonblick hela första portionen jag lade upp på min takrik) och njuta av maten, första rätten fick väl godkänt av mina smaklökar! =0)
Arne verkar också ge maten ett gott omdöme för han ligger nöjd på köksgolvet och sover nu helt utan dåligt samvete för vad han gjort! =0/


Recept för 4 pers.

1. Roccoladressing: Stavmixa ½ påse ruccola, 1 pressad vitlöksklyfta, 2 tsk vitvinsvinäger, 5 msk olja, 2 krm salt och 2 tsk socker.

2. Sallad: Dela 250 gr körsbärstomater, skiva ½ rödlök och tärna 1 gul paprika.
Blanda grönsakerna tillsammans med sista halvan av av ruccolapåsen.

3. Koka 4 portioner pasta.

4. Skiva 125 gr mozzarella i tunna skivor.
Fördela mozzarellan med bitar ifrån 4 stora skivade soltorkade tomater med ½ kruka färsk basilika på 4 stora lövbiffar.
Salta och peppra innan du viker lövbiffarna och fäster med tandpetare så de inte faller isär under stekningen.

5. Stek de fyllda lövbiffarna i smör på en het panna några minuter på varje sida tills de är färdiga.
Kan med fördel ösas med stekspadet under tillagningen.

6. Servera lövbiffen direkt tillsammans med pastan, salladen och dressingen.

Inga kommentarer: