onsdag 31 augusti 2011

Ratatouille...

Det finns en jätterolig film med samma namn om en gastronomisk råtta i Paris! =0)
Idag var det jag som var råttan och mitt lantkök ersatte Paris berömda restaurangkök.
Kunde inte låta bli att tänka på den där råttan under hela tiden jag lagade mat ikväll. ;0)

Ja om ni inte har förstått så blev det ratatouille med paprikakryddat quorn och ris till kvällsmat idag.
Detta var veckans vegetariska rätt ifrån Linas Matkasse och det var absolut mer smaker i dagens gryta jämfört med gårdagens fiskrätt.

Det blev en mustig höstgryta som absolut fungerade med quorn istället för kyckling eller annat kött.
Resterande familjen var inte så förtjusta, men jag måste nog säga att i deras fall så var det nog pga den förutfattade meningen om vegetarisk mat som lurade smaklökarna.
Svårt att lära gamla hundar att sitta! =0/
Dagens rätt fick i alla fall godkänt trotts att det fanns tillagade grönsaker i grytan. ;0)

I övrigt så har det varit en mycket trevlig dag! =0)
Jag har haft mina två gamla skolkamrater (som jag var och hälsade på i Höganäs i sommras) här hemma i Wessmantorp på fika.
De hade två små söta bebisar med sig och jag blev alldeles bebissjuk igen, suck...
Skvaller, skratt och lite allvar varvades med bebissagel och blöjbyten, riktigt trevligt!
Det är verkligen roligt att återuppta gammal vänskap från förr igen!

Ratatouillie.

Recept till 4 personer.

1. Koka 4 portioner ris enligt anvisningar på förpackningen.

2. Skär och tärna 1 aubergine, 1 zucchini, 1 gul paprika, 3 tomater och strimla 1 stor lök.

3. Stek 600g frysta quornbitar i olja tills de fått lite färg.

4. Tillsätt ytterligare olja (ca 1 -2 msk) + ½ tsk salt, 2 krm svartpeppar, 1 tsk paprikapulver och 1 krm cayennepeppar och rör om.
Dra ifrån stekpannan.

5. Bryn löken och paprikan i en rymlig gryta, tillsätt resten av grönsakerna och pressa ner 3 vitlöksklyftor.
Fräs på och tillsätt 3 msk tomatpure, 1 msk torkad oregano, 1 dl vatten och låt koka upp.

6. Tillsätt de stekta quornbitarna i grytan och koka i ca 10 minuter.

7. Servera ratatouillen med strödda grovhackade blad från ½ kruka färsk basilika och det kokta riset.

Inga kommentarer: