fredag 19 augusti 2011

Kokar lingon...

Idag var sista dagen av lillebrors inskolning på dagis, på måndag blir det skarpt läge!
Efter två veckors inskolning verkar han trivas bra och jag intalar mig själv att jag inte har något att oroa mig över, han kommer klara sig fint.
Storasyster tycker det är roligt att lillebror nu också är med på dagis, hon leker själv en stund men går och kollar till honom ibland, hur gulligt som helst! =0)

Jag har passat på att gå på den lokala gamelmarknaden i byn idag när barnen var på dagis.
Kunde inte låta bli att köpa chokladdoppade donuts och munkar, sagolikt gott!
En av mina svagheter!

Gott gotti gott gott!

I eftermiddag begav jag mig ut på motionsrunda med Arne vilket var nödvändigt med tanke på dagens konsumtion av ett antal chokladdonuts! =0/
Jag har länge spanat i skogen efter lingonen och tyvärr har de lyst med sin frånvaro, tror knappt jag fått ihop en deciliter. =0(
Jag har med andra ord fått fuska och köpa till resterande lingonbär så det blev någon lingonsylt i år.
Ikväll har jag stått och rört i grytan för att vi ska kunna njuta av egen lingonsylt till sensommaren nästa år.

Receptet är enkelt!

2 kg rensade lingon
1 kg syltsocker
1 msk malen kanel
0,5 msk stött kardemumma

Släng allt i en stor kastrull och låt koka i ca 10-15 minuter, skumma av och häll på rena burkar.
Tips, doppa burkarna innan ni fyller dem i kokande vatten så dör alla bakterier och sylten blir inte dålig med tiden.
Förvaras svalt och mörkt.


Receptet räcker till 5 burkar.

Inga kommentarer: