torsdag 18 augusti 2011

Sopor, cirkus och tröskor...

Udda kombination gällande inläggstiteln eller?
Nja, så udda är det egentligen inte för det sammanfattar min dag.
Efter jag lämnat barnen på deras näst sista inskolningsdag på dagis så styrde jag kosan mot IKEA och maximalt utnyttjade mina barnfria timmar.
Förutom lite bruksmaterial så låg fokus på sopsortering, romantiskt va?
Sopskåpen under vasken har varit en ständig återkommande plåga då vi ska sortera alla våra sopor i 8 olika fack (tidningar, pappersförpackningar, hårdplast, metall, färgat glas, ofärgat glas, komposterbart avfall och restavfall).
Min tidigare anordning under vasken har nu dömts ut av experter och det var dax att köpa in riktiga grejor!
Ikea har superpraktiska lösningar för källsortering (serie RATIONELL) och numera har jag utdragbara fina backar med olika spannar för olika ändamål.
Imorgon måste jag märka upp vad som går i vad, för annars går det inte att hålla reda på det.
Nu är det till och med riktigt roligt att sortera sopor! ;0)


På eftermiddagen körde jag med barnen till mormor och morfar där det skulle gå på cirkus! =0)
Vi mötte upp min ena syster med familj och vi alla åt först en god middag tillsammans innan föreställningen som hon hade med sig. =0)
Alla utom jag, lillebror (han är ju fortfarande för liten) och morfar gick iväg på cirkus medan vi andra fick ta hand om disken.
Det var trevligt med lite egentid med pappa och lite morfartid för lillebror.
När cirkusen var över fick jag en glad men trött storasyster i bilen som höll sig vaken nästan ända hem, hon snarkade gott när vi hade 1 km kvar.
Jag lyckades minsann bära upp henne och lillebror ifrån bilen till deras sängar utan att de vaknade, det är andra gången i deras liv det fungerat!
Gissa om jag var nöjd? =0)


På vägen hem förbi alla åkrar och fält såg jag nu hur det har börjat att tröskas.
Det är minsann en lite bitterljuv känsla när det är dax för trösktider.
Jag rullade ner bilrutan några decimeter och drog in den ljuva kvällsluften tillsammans med doften av nytröskad säd vilket är hur härligt som helst, men det innebär också att sommaren snart är slut, som sagt bitterljuv känsla!

Det är i alla fall mäktigt att se de stora maskinerna köra där ute på fälten i mörkret!

Inga kommentarer: