söndag 11 september 2011

11:e september...

Idag har det som bekant gått 10 år sedan världen förändrades drastiskt i och med de 4 kapade plan som satte skräck i hela världen.
Som många andra kommer jag precis ihåg vad jag gjorde när det hände.
Jag jobbade då nere i Malmö och hade TV monitorer ovanför min arbetsstation och där kunde jag se den allra första extra sändningen på TV som visade bilderna hur flygplanen kraschar in i tvillingtornen i New York.
Det var svårt att koncentrera sig på arbetet den eftermiddagen och när jag slutade kl 18:00 körde jag direkt hemåt och lyssnade på rapporter ifrån bilradion hela vägen hem.
Väl hemma slogs TV:n på med en gång och kvällen tillbringades framför TV:n där bilderna ifrån det ofattbara kablades ut hela tiden tillsammans med ny information.
Den kvällen somnade jag med kläderna på framför TV:n, och just då visste jag inte hur sedan denna händelse skulle prägla mitt arbete i nästan 5 år framöver, terrordåden innebar ett helt nytt sätt att arbeta på i min bransch.

Idag kan jag inte förstå att det gått 10 år, mycket har hänt dessa åren.
Att bli mamma ändrar sättet att se på världen, och fram tills förra året trodde jag inte att terrorn skulle hitta till Sverige och norden, men efter självmordsbombaren i Stockholm och tragiken i Norge så kan man tyvärr bara inse att livet är så ömtåligt och att man ska ta vara på all tid man har tillsammans.

Inga kommentarer: