söndag 4 september 2011

Veckans sista recept...

Nu så fick jag tillsist laddat in bilderna ifrån kameran till datorn så här kommer veckans sista bild och recept ifrån Linas Matkasse.
Har bestämt att vänta med nästa leverans en månad så plånboken också hinner vänja sig vid andra matvanor. ;0)

Som skrivit tidigare så blev det en maträtt med indisk inspiration sist ut denna veckan med matkassen, det blev kryddiga färsbiffar med potatissallad och indisk raita.
Maten var god men smakade inte så exotiskt som jag hade hoppats.
Rätten blev godkänd men jag tror inte jag kommer göra den fler ggr.
Omdömet för hela matveckan blir godkänt och jag kommer definitivt spara 3 av de 5 recepten för att laga fler ggr i framtiden.
Min absoluta favorit var nog i alla fall måndagens lövbiffar, de var verkligen goda!


Recept för 4 personer.

1. Tänd grillen.

2. Skala och koka ca 1 kg potatis.

3. Raitan (såsen): Riv ½ gurka grovt och krama ur vätskan.
Blanda gurkan med 2 ½ dl matyoghurt.
Hacka bladen ifrån en kruka mynta och blanda ner i yoghurten.
Smaka av med 1 tsk honung, salt och svartpeppar.
Finriv skal (endast det gula) av 1 citron, rör i halva skalet och spara resten till potatissalladen.

4. Blanda 500 gr nötfärs med 1 tsk spiskummin, 2 tsk paprikapulver, 1 tsk torkad koriander, 3/4 tsk salt och 2 krm svartpeppar.
Forma till 4 stora biffar och lägg på grillen (eller stek i stekpanna).

5. Skär 1 äpple och ½ gurka i bitar, strimla 1 lök tunt.

6. Blanda de nykokta potatisen med 3 msk olja, äpple, gurka, lök och citronskal.
Dela citronen och pressa halva över potatisen.

7. Servera de grillade biffarna med potatissalladen och raitan. 

Inga kommentarer: