måndag 22 november 2010

Magi på vita duken...

Jag är en riktig äventyrsälskare, även i litteraturens värld.
Vampyrer, varulvar, spöke, troll, häxor, älvor, uruk-haier och magi mm är min melodi.
Gamla sagor och berättelser är det bästa jag vet.
Jag kommer fortfarande ihåg när jag som liten satt uppkrupen i min farmors knä och hon läste Iliaden och Odyssén för mig.

J.R.R Tolkien, C.S Lewis underbara berättelser kan jag läsa om och om igen utan att tröttna.
Jag ser fram emot att få krypa upp i en fåtölj och läsa dessa böcker för mina barn när de blir gamla nog för att höra dem.
Bäst av allt är att de senaste 10 åren har man börjat filmatisera flera gamla sagoklassiker och jag blir som barn på nytt när jag sätter mig i biosalongen och får se med egna ögon det som har utspelats sig i min hjärna sedan barnsben då jag fick höra sagorna för första gången.

På modernare tid har J.K Rowling förtrollat mig och hela världen med sina böcker om Harry Potter.
Det är ett modernt mästerverk av en enastående kvinna som har trollbundit en hel generation som växt upp med böckerna och filmerna som har tagit över 10 år att göra.
Jag gick med min äldsta systerson på Sandrews gamla biosalong i Helsingborg när han bara var 7 år gammal och har sedan dess traditionsenligt sett alla filmerna tillsammans.
Nästa år när den sista filmen går upp på biografen så är han 17 år gammal.
Den första delen av den sista boken var vi och såg i Ängelholm i fredags.
Även om jag vet precis hur det går så sitter jag som på nålar med hjärtat i halsgropen och är jag lika förtrollad som barnet sidan om mig.
Filmen var fantastiskt bra även om den stundtals är mörk och riktigt rälig.
Man har fångat det bästa ur böckerna och skapat filmhistoria som tillslut kommer sträcka sig över 10 år med många av världens bästa skådespelare som Alan Rickman, John Cleese, Maggie Smith, Emma Thomson, Robbie Coltrane, Julie Walters, Gary Oldman och Bill Nighy med flera, listan kan göras lång.
Har ni inte sett filmerna så hyr de första sex och gå sedan och se de två sista på bio. 

1 kommentar:

Meldonium sa...

Hahaha^^
De senaste tio åren har verkligen gått fort. Jag kan knappt fatta att det är så länge sedan första filmen var på bio...

Men hur kan du glömma den fantastiska Helena Bonham Carter? Hon är ju som gjort för att spela Bellatrix!