måndag 1 november 2010

Svåra beslut...

Det är inte alltid lätta beslut som måste tas här i världen, utan även svåra.
Ett svårt beslut har vuxit fram hos mig under en tid tillbaka men idag blev det liksom mer definitivt då jag fick bokat en tid hos veterinären för att avsluta en av mina älskade hundars liv.

Jag köpte honom som 2-åring för 10 år sedan av en polis i Karlstad och hans liv fram till nu har varit från och till kantad av rygg- och höftproblem.
De sista åren har han bott permanent hemma hos mina föräldrar då allt lek och stoj här hemma med vår andra (mycket yngre hund) blev för mycket.
Han hade jätte roligt under själva lekstunderna men det resulterade ofta i allt han blev liggande och kunde knappt resa sig på kvällarna.
Det bästa för honom blev att han fick komma till ett lite lugnare boende där vi fortfarande var en stor del av hans liv eftersom vi kunde åkte dit hur ofta vi ville + att han fortfarande kunde komma hem hit igen då och då.
Hans ryggproblem har nu bara blivit värre och värre och jag vill inte att han ska lida mer, därför har jag beslutat att nu får det vara slut. =0(
Det finns tydliga tecken på att hans rygg skulle kunna rasa ihop när som helst och jag vill inte att det ska gå så långt, jag vill inte att han ska lida.

Vi har verkligen gjort allt vi har kunnat för honom rent medicinskt, allt ifrån smärtstillande tabletter till massage och sista försöket med Cartrophen-sprutor 1 gång i veckan  i kombination med andra preparat som sägs lindra vid rygg/höftproblem och artros.

Han har uppnått den respektabla åldern av 12 år vilket är bra för en stor schäferhund och han har haft ett jätte bra liv.

Det är ett hemskt beslut att ta men jag gör det för att jag älskar honom så mycket...

Inga kommentarer: