onsdag 17 november 2010

Skolfoto...

Vi fick dotterns skolfoto för någon vecka sedan, alltid lika roligt när dessa kommer varje år.

Jag kommer själv så väl ihåg när det var dax att ta dessa obligatoriska skolfoton på min tid.
Med ångest fick man stå på rad i studiehallen och vänta på sin tur medan man såg till så tröjan inte satt bak och fram eller ännu värre var på avigan.
Man tittade sig i alla reflektoriska ytor man kunde hitta på vägen för att se om man såg så proper ut som möjligt.
Alla "snygg tjejerna" var ju naturligtvis alltid utrustade och hade en liten spegel med sig och tuperade luggen i sista ögonblicket innan de skulle sätta sig framför kameran.

När man blev äldre skulle det ju börjas sminkas och nya kläder skulle inköpas för den stora händelsen, det var ju viktigt för det kortet fick man ju dras med ett helt år framöver till det var dax för nästa fotografering.
Vi tjejer har nog gjort en större affär av denna händelse än killarna, men det ligger nog nerärvt i våra feminina gener sen långt tillbaka.

Personligen har jag inte någon större koll på var mina gamla skolfoton ligger nuförtiden, men jag antar att de ligger hemma på vinden hos mina föräldrar.
Jag vet inte om jag vill bli påmind om hur jag såg ut då eller hur modet var på 80-talet och tidigt 90-tal.

Nuförtiden är det bara med stor glädje som jag skickar dottern till dagis när jag vet att det är skolfotodax, hon är i den åldern då tack och lov då de inte ännu är medvetna om den utseendefixering som kommer med åldern.
Tids nog ska jag väl få beklaga mig över för mycket smink, klädval och andra tonårsfasoner.
Än så länge får hon vara barn så länge det bara går och i mina ögon blir hon alltid lika underbar på alla foton.

Kolla in vilken livsglädje hon utstrålar på årets skolfoto.

Inga kommentarer: